بررسی بازنمایی مسائل اجتماعی ایران در متون نمایشی اکبر رادی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده محمدحسین پیش بین
- استاد راهنما فرهنگ ارشاد محمد جواد زاهدی مازندرانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
درام به عنوان یکی از ابزارهای مهم جامعه پذیری در دنیای گذشته و حتی مدرن، با بازنمایی مسائل اجتماعی در قالب ادبیات نمایشی، عملاً نقشی برسازنده و ادعاساز را بر عهده دارد. همچنین درام به خاطر امکانات ویژه اش برای نمایش شرایط مسئله آمیز اجتماعی و افراد درگیر در آن، حوزهای مطلوب برای مطالعات مسائل اجتماعی فراهم می کند. در این تحقیق، هدف اصلی بررسی بازنمایی مسائلی اجتماعی است که متون نمایشی اکبر رادی به مخاطبان ارائه می دهند. پرسش های اصلی پژوهش عبارتند از اینکه چه مسائل اجتماعی ایران در نمایشنامه های اکبر رادی مطرح گردیده و چگونه بواسطه عناصر و نشانه های نمایشی، این مسائل برساخته می شوند؟ و از سوی دیگر در پی چیستی و چگونگی رابطه ی میان آثار نمایشی و جامعه پیرامون نویسنده می باشیم. چارچوب نظری این تحقیق، در رسیدن به دو پاسخ نخست بر اساس رویکرد های نظری و الگوهای تحلیلی برساختگرایی مسائل اجتماعی "دانیلین لوزیک" و بازنمایی برساختی "استوارات هال" می باشد و جهت پاسخ به پرسش سوم، نظریه ساختارگرایی تکوینی گلدمن ، محور نظری تحقیق بوده است. تحقیق حاضر ضمن معرفی اندیشه های موشکافانه دانیلین لوزیک درباره مسائل اجتماعی و نظری? ساختارگرایی تکوینی گلدمن، می کوشد با استفاده از روش تحلیل محتوا، مفاهیم و الگوهای تحلیلی این دو نظریه پرداز را در بررسی متون نمایشی به کار بگیرد. یافته های پژوهش ضمن تأیید بازنمایی مسائل اجتماعی ایران در متون نمایشی اکبر رادی در قالب الگوهای تحلیل مسائل اجتماعی دانیلین لوزیک، بیانگر ادعاسازی در برساختن مسائل اجتماعی ایران در درام های اکبر رادی و وجود رابطه ای معنادار میان ساختار معنادار اثر و جهان اجتماعی پیرامون نویسنده است. در حقیقت نمایش نامه های رادی با بازنمایی مسائل اجتماعی جامعه و در قالبی نمایشی و نشانه شناسانه، در جهت برساخت مسائل اجتماعی گام برمی دارند. به نحوی که نویسنده با استفاده از عناصری نمایشی چون شخصیت و توضیحات صحنه ای و دیالوگ و کشمکش به برساخت شرایط مسئله دار اجتماعی و افراد درگیر در آن می پردازد. واژه های کلیدی بازنمایی، برساختگرایی، مسائل اجتماعی، ادبیات نمایشی، ساختارگرایی تکوینی، کشمکش دراماتیک
منابع مشابه
سیر تحول شخصیت در آثار نمایشی اکبر رادی
ادبیات نمایشی، برخلاف جایگاه و پیشینهای که در ادبیات غرب دارد، چنانکه بایسته و شایسته باشد، در ایران مورد اقبال و توجه نویسندگان و مخاطبان ادبیات قرار نگرفته است؛ به همین سبب، مراحل رشد، تکامل و شکوفایی خود را بهکندی طی میکند. این ژانر نوپای ادبی، بهویژه در سالهای معاصر از قلم نویسندگان بهنام و صاحبسبکی همچون غلامحسین ساعدی، بهرام بیضایی و اکبر رادی، بهره برده است. در این میان اکبر راد...
متن کاملسایة آنتون چخوف بر ادبیات نمایشی معاصر ایران (بر اساس نمایشنامههای آنتون چخوف و اکبر رادی)
آنتون پاولویچ چخوف، نویسنده و نمایشنامهنویس روسی، تأثیر بهسزایی در گسترش ادبیات جهان و از جمله ایران، داشته است. بسیاری از منتقدان و کارگردانهای تئاتر ایران، بر این باورند که اکبر رادی، تحت تأثیر آثار آنتون چخوف و با گسترش دستاوردهای وی، نمایشنامههای منحصر بهفرد و اصیلی نگاشته است. این مقاله به بررسی ویژگیهای کلی نمایشنامههای رادی و چخوف میپردازد و ضمن مقایسة تفاوتها و شباهتهای کلی...
متن کاملتاثیر جامعه شناسی و مردم شناسی بر ادبیات نمایشی ایران: نگاهی به آثار نمایشی اکبر رادی
فصل اول این پژوهش شامل چگونگی شکل گیری نمایش و روند تبدیل نمایش های سنتی ایران به نمایش های جدید و دارای متن نمایشی و نخستین تلاش ها در جهت نوشتن نمایشنامه های ایرانی می باشد. در فصل دوم به تأثیراتی که مسائل جامعه ایران در نوشته شدن نمایشنامه ها از آغاز تا دوران معاصر داشته اند پرداخته شده و نمودهای فرهنگی مردم ایران در نمایشنامه ها مورد بررسی قرار گرفته است و نمایشنامه هایی از نمایشنامه نویسا...
15 صفحه اولجهان ثنوی در آثار نمایشی اکبر رادی و بهرام بیضایی
دراین پایان نامه سعی شده است تاثیر باور های کهن ایرانیان بر ادبیات نمایشی معاصر مورد بررسی قرار گیرد. از این رو باور ثنویت که از قدیمی ترین باور ها و فرهنگهای ایرانیان است مورد بحث قرار گرفته؛ آیاادبیات نمایشی معاصر ایران اکنون تحت تاثیر باور دیرینه ثنویت قرار دارد؟ یا نه؟ آیا این باور هنوز پس از قرنها فراموشی جایی در فرهنگ و ادبیات ایران دارد؟برای پاسخ به این پرسشها به بررسی باور ثنویت و جنبه ...
15 صفحه اولبررسی تطبیقی دو اثر از اکبر رادی و کسافر کروتس
تئاتر هویت (بومی) یکی از گونههای درام است که در ایران با نام رادی رقم میخورد و در آلمان به شکل مدرن آن در سده بیستم پیشگامانی چون هوروات، ماری لوئیزه فلایسر، فاسبیندر و کروتس را در پیشینه خود دارد. این تئاتر به شکل امروزی آن انتقادی – اجتماعی است و درباره مردم و برای مردم بوده و به زندگی قشر فرودست، کارگر و کشاورز تعلق دارد که در روستاها و...
متن کاملبازنمایی مسائل اجتماعی جنگ ایران و عراق در نمایشنامههای ایرانی
جنگ تحمیلی عراق و دفاع یکپارچۀ مردم ایران از سرزمین و اعتقاداتشان، از مهمترین رخدادها در تاریخ معاصر ایران است که ابعاد اجتماعی پیچیده و چندوجهی دارد. یکی از بسترهای بازتابدهندۀ روندِ تحول صورتبندیهای گفتمانی این رخداد، متون نمایشی است. در این پژوهش که برپایۀ الگوی تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف انجام گرفته است، شخصیتهای محوری نمایشنامههای وقت وصال (حسین جع...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023